Det går hit, det går dit

Min plan har ett ganska bra tag nu varit att börja plugga i Januari. Eller nu i höst. Hursom har jag hela tiden tänkt mig att jag kommer flytta en rätt bra bit iväg för att studera på högskola. Om nu inte till djursjukskötare så iaf till fysioterapeut. Livet i Skåne skulle bytas mot ett studentliv högre upp i Sverige och så skulle det vara i tre år iaf. Efter det har tanken nog alltid varit att komma tillbaks hem till skåne ganska snart. Om jag inte skulle få ett skithäftigt jobb någon annanstans såklart.
Men så fick jag antagningsbeskedet häromsistens och blev besviken. Jag visste redan att djursjukskötare var ute ur bilden, jag har helt enkelt inte tillräckliga betyg eller högskoleprovs resultat. Men till fysioterapeutprogrammet räknade jag med goda chanser att komma in på de skolor jag helst ville gå på.
Så var det ju inte alls. Nu är det förvisso bara första urvalet och det kommer hända mycket till nästa urval, men iaf. Tänkte att den nya regeringen hade ändrat lagen igen så att möjligehten att faktiskt kunna läsa upp betyg även när man är behörig finns, men efter samtal med studievägledare insåg jag att så inte var fallet. Hon tipsade om högskoleprovet och jag berättade då att det har jag redan gjort 5 gånger och fått som bäst 1,2 på. "Det är ju egentligen ett väldigt bra resultat, men inte tillräckligt bra till utbildingen du vill in på eftersom den är så populär. Då får du kanske börja titta på andra utbildningar" Så fort hon sa det kände jag bara en sån jävla frustration. Men om jag fan inte vill något annat? Varför ska det vara så jävla omöjligt att få bli det man vill och som man vet att man varit duktig på? 
Jag har 1,6 på den verbala delen på det jävla provet, och det är det som krävs för att komma in. Men så kommer den förbannade jävla cpmatten och drar ner poängen till 1,2 och gör det omöjligt för mig att få läsa den utbildning jag verkligen vill. Det gör mig sjukt irriterad att reglerna ser ut så! Vem fan säger att en bra djursjukskötare är den som kan säga vad x upphöjt till 589 blir om man dividerar det med roten ur 9? Det har man ju jävligt mycket nytta av när man står och ska linda en häst med en senskada! 
Jävla bullregler är.
 
Men Sofia tände nytt hopp i mig och nu har jag börjat tänka i helt nya banor. "Ah skit i dem Victoria!" sa hon om högskolan. Och det lutar åt att jag kommer göra det också. Rövsystem. 
 
Nä, nu ska jag åka till ponpon och höja humöret med en ridtur på en häst som numer tål normal belastning och är så gott som friskförklarad från en senskada som veterinär och folk runtomkring aldrig trodde skulle bli bra men som vi tillsammans har pissat på två gånger om! Det ni, era jävla matematiksuckers!
 
 
 
/ En inte alls bitter Victoria


Kommentarer
ANNA

BRA!! GO GIRL! Bara smocka till dom, du ska bli det du vill bli en dag!

2015-07-22 @ 21:04:01


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Victoria

Man kan inte välja när och hur man ska dö. Det enda man kan bestämma är hur man ska leva.

RSS 2.0