phoughkeepsie
Ally Mcbeal är bland det bästa jag vet. Jag sitter här i min ensamhet efter jobbet och skrattar så det gungar i soffan. Genialisk den man som kom på den världen!
annars så har jag tänkt lite på saker som händer på jobbet. När man har jobbat sen klockan 5 på morgonen och klockan börjar bli sådär nästan gå hem dags börjar faktiskt oftast mitt humör att gå lite neråt. Speciellt dagar då man stressar konstant och inte hinner äta frukost knappt ( vilket nästan alla dagar har varit) är man lite smått lättirriterad mot slutet av dagen. Och då vill jag komma med lite tips till er som handlar av folk som måste vara trevliga mot er även om dem tycker ni är en pain in the ass.
1. När ni vet att ni ska köpa något för 13 kr, se till att ha annat än en 500 lapp i plånkan SNÄLLA!
2. När ni ska ge kassörskan pengarna, ge dem i dennes hand istället för att lägga dem bredvid dennes utsträckta hand och ner på disken (det får mig att vilja kasta en gammal limpa i hoed på dem, väldigt irriterande när man varit med om det sisådär en 1409 gånger)
3. LÄS PÅ LAPPARNA! när personalen tagit sig tid att sätta upp lappar på vad allt heter så kan man väl ändå få begära att kunden kan läsa vad det står och inte fråga när svaret finns precis framför näsan?
4. Säg inte "jag vill ha 2 sånna" och anta att personalen ska veta vilken du menar när det finns typ 50 olika "sånna" att välja på. Återigen, läs på lappen, eller förklara utseendet eller peka så man förstår vad du menar.
5. Om du är en 40 + person, försök inte flirta med personalen som är 20-. Det går inte hem alls.
6. Om kassan är obemannad och du ser att personalen står och är upptagen med något i exempelvis köket, ring inte på klockan vid kassan bara för att sen stå där och vela i 5 minuter om vad du vill ha. Bestäm dig först, plinga sen
7. Om exempelvis kaffet är slut, påminn gärna en gång, men lyssna sen när personalen förklarar att "vi kommer ut med det så fort det är klart". Kom inte och fråga om kaffet stup i kvarten, det rinner inte fortare för det, det enda du gör är att göra uppgiften att vara trevlig mot kunder väldigt mycket svårare.
8. När det ligger färdigbredda mackor på en bricka klockan 9 på morgonen, kan du väl lita på personalen när den säger att dem är nygjorda och inte insistera på att de ska bre en ny macka som är exakt likadan som de som redan ligger färdiga på brickan.
9. Klaga inte på att det är dyrt snälla! vi anställda kan inte göra något åt det iaf, så håll det för dig själv eller be att få prata med den ansvarige. Det är lätt att lägga skit på en lite tösabit men försök att låta bli om du kan.
10. Säg hej tillbaka när personalen hälsar dig välkommen med ett leende och ett glatt "hejhej!" stå inte bara o se butter ut utan att ens se åt personalens håll (det är så riktigt frustrerande, som om du inte är värd ens en blick från kunden när du lett mot denne och hälsat så muntert du orkar)
11. Håll lite koll på öppettiderna. Kom inte och fika när det är 10 minuter kvar av personalens arbetsdag och dessa har förberett för stängning inne i serveringen. Och speciellt inte om ni är ett större sällskap så personalen tvingas brygga mer kaffe som sedan bara måste hällas ut ändå.
Ja, det är sådana tankar som slår mig ett antal gånger varje dag på jobbet. Och det vet man förmodligen inte om man inte själv har ett liknande jobb, så jag tänkte hjälpa omvärlden att göra srvicepersonal lite trevligare. För det är mycket lättare att vara trevlig om man inte utsätts för de här sakerna 874 gånger om dagen.
dagens gladhet:LÖNING!
/ Victoria
annars så har jag tänkt lite på saker som händer på jobbet. När man har jobbat sen klockan 5 på morgonen och klockan börjar bli sådär nästan gå hem dags börjar faktiskt oftast mitt humör att gå lite neråt. Speciellt dagar då man stressar konstant och inte hinner äta frukost knappt ( vilket nästan alla dagar har varit) är man lite smått lättirriterad mot slutet av dagen. Och då vill jag komma med lite tips till er som handlar av folk som måste vara trevliga mot er även om dem tycker ni är en pain in the ass.
1. När ni vet att ni ska köpa något för 13 kr, se till att ha annat än en 500 lapp i plånkan SNÄLLA!
2. När ni ska ge kassörskan pengarna, ge dem i dennes hand istället för att lägga dem bredvid dennes utsträckta hand och ner på disken (det får mig att vilja kasta en gammal limpa i hoed på dem, väldigt irriterande när man varit med om det sisådär en 1409 gånger)
3. LÄS PÅ LAPPARNA! när personalen tagit sig tid att sätta upp lappar på vad allt heter så kan man väl ändå få begära att kunden kan läsa vad det står och inte fråga när svaret finns precis framför näsan?
4. Säg inte "jag vill ha 2 sånna" och anta att personalen ska veta vilken du menar när det finns typ 50 olika "sånna" att välja på. Återigen, läs på lappen, eller förklara utseendet eller peka så man förstår vad du menar.
5. Om du är en 40 + person, försök inte flirta med personalen som är 20-. Det går inte hem alls.
6. Om kassan är obemannad och du ser att personalen står och är upptagen med något i exempelvis köket, ring inte på klockan vid kassan bara för att sen stå där och vela i 5 minuter om vad du vill ha. Bestäm dig först, plinga sen
7. Om exempelvis kaffet är slut, påminn gärna en gång, men lyssna sen när personalen förklarar att "vi kommer ut med det så fort det är klart". Kom inte och fråga om kaffet stup i kvarten, det rinner inte fortare för det, det enda du gör är att göra uppgiften att vara trevlig mot kunder väldigt mycket svårare.
8. När det ligger färdigbredda mackor på en bricka klockan 9 på morgonen, kan du väl lita på personalen när den säger att dem är nygjorda och inte insistera på att de ska bre en ny macka som är exakt likadan som de som redan ligger färdiga på brickan.
9. Klaga inte på att det är dyrt snälla! vi anställda kan inte göra något åt det iaf, så håll det för dig själv eller be att få prata med den ansvarige. Det är lätt att lägga skit på en lite tösabit men försök att låta bli om du kan.
10. Säg hej tillbaka när personalen hälsar dig välkommen med ett leende och ett glatt "hejhej!" stå inte bara o se butter ut utan att ens se åt personalens håll (det är så riktigt frustrerande, som om du inte är värd ens en blick från kunden när du lett mot denne och hälsat så muntert du orkar)
11. Håll lite koll på öppettiderna. Kom inte och fika när det är 10 minuter kvar av personalens arbetsdag och dessa har förberett för stängning inne i serveringen. Och speciellt inte om ni är ett större sällskap så personalen tvingas brygga mer kaffe som sedan bara måste hällas ut ändå.
Ja, det är sådana tankar som slår mig ett antal gånger varje dag på jobbet. Och det vet man förmodligen inte om man inte själv har ett liknande jobb, så jag tänkte hjälpa omvärlden att göra srvicepersonal lite trevligare. För det är mycket lättare att vara trevlig om man inte utsätts för de här sakerna 874 gånger om dagen.
dagens gladhet:LÖNING!
/ Victoria
Kommentarer
Gregersson
Haha! Punkt 5 är så jävla klockren att det smäller om det. Våldtäktsman borde verkligen läsa detta tills det går in!
Gunsan
Ibland är man jävligt glad att man jobbar med ett 50tal koer, det kan jag lova dig. dock riskerar du inte att få bokstavligt talat skit PÅ dig av dina kunder ;)
Trackback